Kontynuując korzystanie z tej witryny, zgadzasz się z polityką prywatności i korzystaniem przez nas z plików cookie.

Dla wielu osób, które planują zakup laptopa, najprostszym rozwiązaniem jest wizyta w jednym z dużych marketów ze sprzętem elektronicznym i wybór modelu, który zachwalany jest jako najlepszy lub najnowszy. Nie każdy jednak wie, co to naprawdę oznacza...

Wielu producentów ma także w ofercie także sprzęt określany jako biznesowy, który może być alternatywą dla komputerów konsumenckich. Jakie są między nimi różnice?

 

Sprzęt marketowy

Zacznijmy od dość oczywistego stwierdzenia: duże sklepy z elektroniką utrzymują się ze sprzedaży detalicznej, dlatego ich opisy produktów mają zachęcić do kupna, a jakość i wytrzymałość oferowanych maszyn musi być niższa, aby... zapewnić szybsze zużycie i oczywiście zakup nowego produktu po relatywnie krótkim czasie.

Różnice zaczynają się już na poziomie obudowy i jakości materiałów, z jakich została wykonana. Nowoczesne linie i atrakcyjny design przykuwają uwagę, ale często są mało odporne na uszkodzenia – na przykład w ekranach rzadziej montowane są trwalsze zawiasy metalowe.

Podobna zasada dotyczy tego, co laptop ukrywa w swoim wnętrzu. Najczęstszym rozwiązaniem jest wyposażenie go w procesor dobrej jakości, dużą pamięć RAM i pojemny dysk (co nie oznacza, że szybki), ponieważ są to elementy rozpoznawalne dla większości klientów. Tymczasem reszta podzespołów – jak słabszy zasilacz i karta graficzna o małej pamięci – mogą być już bardzo przeciętnej jakości, co będzie hamowało cały sprzęt mimo imponujących parametrów podanych w opisie sprzedawcy.

I wreszcie ostatnia kwestia: gwarancja. Sprzęt marketowy standardowo ma założone plomby, których usunięcie skutkuje utratą gwarancji, dlatego trzeba liczyć się z tym, że nawet drobna usterka będzie wymagała serwisowania, często kłopotliwego i czasochłonnego. Ponieważ konsumenckie laptopy przeznaczone są do stosunkowo krótkiej eksploatacji, może się także zdarzyć, że producent zdąży wycofać z rynku części potrzebne do naprawy.

 

Laptopy biznesowe

Sprzęt dedykowany firmom zwykle wygląda mniej spektakularnie: obudowa zachowuje klasyczny design, ale jako obliczona na dłuższe użytkowanie jest bardziej wytrzymała na uszkodzenia, a ekran, chociaż pozbawiony błyszczącej powłoki, podczas długiej pracy będzie mniej męczący dla oczu.

Druga istotna różnica to na ogół wyższa jakość podzespołów, które wykorzystywane są w laptopach biznesowych. Najsłabszym elementem mogą okazać się... głośniki, ponieważ jakość dźwięku służbowego komputera nie jest tak istotna, jak jego wydajność.

Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa i gwarancji – a tu wyższość komputerów biznesowych jest bezdyskusyjna. Dla firmy awaria sprzętu oznacza straty, więc laptopy biznesowe konstruowane są z myślą o jak największej niezawodności. Warunki gwarancji i samego serwisowania są znacznie korzystniejsze – dość powszechna jest na przykład gwarancja Next Business Day, która zapewnia naprawę sprzętu już następnego dnia roboczego od zgłoszenia usterki.