Kontynuując korzystanie z tej witryny, zgadzasz się z polityką prywatności i korzystaniem przez nas z plików cookie.

Zastanawiając się nad zakupem danego produktu, przeszukujemy sieć w poszukiwaniu jego mocnych i słabych stron. Opinie innych użytkowników są wciąż jednym z najważniejszych czynników wpływających na nasze decyzje zakupowe. Jeżeli pomimo długich godzin poszukiwań nie znalazłeś wszystkich odpowiedzi, pod spodem znajdzie listę kilku pytań, które powinieneś zadać sprzedawcy, jeżeli decydujesz się na zakup sprzętu poleasingowego.

 

Przed wizytą w sklepie zadaj sobie kilka kluczowych pytań, między innymi o to:

  • do czego będziesz go używał (jeżeli szukasz komputera dobrego do grania, zwróć uwagę na parametry karty graficznej, a jeżeli laptopa do pracy z wykorzystaniem internetu, sprawdź pamięć operacyjną),
  • jak dużego ekranu potrzebujesz,
  • ile powinien ważyć (to szczególnie ważne, jeśli dużo podróżujesz i zabierasz laptopa z sobą),

 

Znając te podstawowe założenia, możesz przejść do konkretów i zapytać sprzedawcę o szczegóły, które pomogą ci podjąć ostateczną decyzję.

 

  1. Ile lat ma sprzęt?

 

Sprzęt poleasingowy to taki, który najpierw, jako nowy, został dostarczony do firmy w ramach umowy leasingu, a po jej wygaśnięciu został wystawiony do ponownej sprzedaży. Zwykle umowa leasingu trwa 2-3 lata, ale zdarzają się też takie trwające rok, dlatego warto wiedzieć jak długo użytkowano sprzęt.

 

  1. Jaka jest klasa urządzenia?

 

Każdy sprzęt w ofercie poleasingowej ma nadaną klasę, która określa jego rzeczywisty stan, aby osoba, która zamierza go kupić, miała pełną wiedzę na temat jego kondycji i mogła świadomie podjąć decyzję zakupową. Jeżeli nie wiesz, co oznaczają poszczególne klasy, informacje na ten temat znajdziesz tutaj a ich szczegółowy opis pojawi się w przyszłym artykule.

 

  1. Czy sprzęt jest objęty gwarancją i jeśli tak, to co ona obejmuje?

 

W zależności od klasy, urządzenia poleasingowe posiadają gwarancję producenta lub sprzedawcy. Przed zakupem dowiedz się, w jakich przypadkach przysługuje i czy w razie wykrycia wad fabrycznych możesz liczyć na naprawę lub wymianę sprzętu na nowy.

           

  1. Czy sprzęt jest kompletny i jeśli nie, to czego w nim brakuje?

 

Jeśli kupowany sprzęt ma przypisaną klasę A+, A, A-, B, R, RW i N, możesz pominąć to pytanie, bo takie oznaczenia nadawane są urządzeniom z kompletem podzespołów. Jeżeli jednak przedmiot oferty jest oznaczony jako I, ma pewne braki. Czasem chodzi o zaślepkę na dysk, a czasami o czytnik kart SD. Warto to wiedzieć wcześniej. Często po uzupełnieniu brakującego elementu, sprzęt można przekwalifikować do klasy A. Zapytaj więc czego konkretnie w nim brakuje i jak bardzo ten ubytek może przeszkadzać w zwykłym użytkowaniu komputera.

 

  1. Co sprawiło, że urządzeniu została nadana taka klasa?

 

Musi być jakiś powód, przez który urządzenie nie zostało zakwalifikowane do klasy A+ i lepiej jest wiedzieć, co o tym przesądziło. W przypadku urządzenia klasy I może to być brak któregoś z elementów zestawu, za to przy sprzęcie oznaczonym A-, powodem mogą być lekko przetarte litery na klawiaturze.

 

  1. Czy urządzenie było naprawiane?

 

Jeśli sprzęt posiada gwarancję producenta, dowiedz się czy w trakcie wcześniejszego użytkowania było w nim coś wymieniane. Gdyby tak było, to serwis gwarancyjny producenta w razie ujawnienia się jakiejś wady fabrycznej, może nie przyjąć urządzenia. Najczęściej na prawidłowe działanie komputerów poleasingowych gwarancję wystawia sprzedawca, jednak dopytaj o to wcześniej, aby w razie wadliwego działania, wiedzieć z kim kontaktować się w kwestii naprawy.

 

  1. Jak sprzęt był użytkowany do tej pory?

 

Przeważnie są to urządzenia wykorzystywane wcześniej do pracy biurowej. Dobrze jest jednak wiedzieć nieco więcej. Jeśli laptop był używany na miejscu, to jego bateria raczej nie była eksploatowana w takim stopniu, jak tego używanego w podróży. Mógł to być również sprzęt stojący na stałe w sali konferencyjnej i służący wyłącznie do wyświetlania prezentacji, a jego zużycie było minimalne. Sprzedawca nie zawsze posiada takie informacje, ale zawsze warto zapytać.

 

Znając odpowiedzi na powyższe pytania, na pewno podejmiesz dobrą decyzję i wybierzesz sprzęt, który odpowiada twoim potrzebom. Najważniejsze jest to, że będziesz mieć pełną wiedzę o jego kondycji i nic cię nie zaskoczy. Jeżeli są inne pytania, które chciałbyś zadać sprzedawcy, podziel się nimi w komentarzach. Dodamy je do listy i postaramy się od razu na nie odpowiedzieć.

 

  1. Czy sprzęt ma zainstalowany jakiś system operacyjny?

 Większość sprzedawanych komputerów poleasingowych posiada zainstalowany system operacyjny. Zazwyczaj jest to system Windows. Aby upewnić się, że komputer został wyposażony w system operacyjny najprościej jest zapoznać się z tabelą specyfikacji sprzętowej wyświetlonej przy każdym produkcie. 

 

Czasem może zdarzyć się, że starsze modele komputerów nie posiadają systemu jednak zazwyczaj po kontakcie ze sprzedawcą możliwe jest zainstalowanie legalnego systemu operacyjnego za dodatkową opłatą.